Welkom

WELKOM op mijn blog.

Ik hoop dat je met veel plezier zult volgen wat er zoal rondom THE5OAKS te beleven valt.


Over de bewoners: HARRY , maatje van Yvon, opa van Nanne en Noud en YVON, (alweer bijna 20 jaar onafscheidelijk) maatje van Harry, moeder van Robbert en Yvonne, oma van Nanne en Noud. Over Jonze labradorvriend Binq, die alweer 2 jaar ons leven deelt. Over de andere dieren die er waren staan nog veel leuke verhaaltjes te lezen.

Ik schrijf over onze belevenissen, de verbouwing, de leuke en minder leuke dingen die op ons dagelijks pad komen. Over dat het heerlijk wonen is op het Overijsselse platteland.

En natuurlijk maak je me heel erg blij met je reactie!

Groetjes Yvon

donderdag 13 oktober 2011

Even heel iets anders....

Volgend jaar als ik een nieuwe keuken heb (en!!! een nieuwe oven) kan ik me weer heerlijk uitleven. Daarom ben  ik mijn kookboeken aan het uitzoeken. En omdat ik er best veel heb moet dat rigoureus.

Pff. Moeilijk. Want aan een heleboel hangen herinneringen. Herinneringen aan de personen van wie ze geweest zijn of van wie ik ze heb gekregen. Maar ook herinneringen over plekken waar ik ze gekocht heb of bepaalde recepten die ik voor bepaalde gelegenheden heb gemaakt.

Het eerste (en misschien wel belangrijkste) kookboek waar ik meestal naar grijp is "Smakelijk koken".

Het is een erg oud kookboek uti de 30-er jaren van de vorige eeuw. Het is van mijn schoonmoeder geweest en is heel veel gebruikt. Er staan  recepten in van alle dag. En het is heel leuk om eens groente klaar te maken volgens de "ouderwetse" manier.
Toen ik voor het eerst gebruik maakte van het boek kwam ik in het boek allerlei krantenknipsels tegen. Het zijn knipsels die in de 2e wereld oorlog zijn verzameld en die tips geven over koken met weinig middelen en bijna geen brandstof. Heel fascinerend om te lezen maar ook heel emotioneel. Je kunt zo goed lezen hoe moeilijk het in die jaren voor huisvrouwen was om te koken.

Zo vond ik een krantenknipsel uit 1942 waarin stond hoe je fruit dat in het najaar van de bomen viel toch kon bewaren . En ook een stukje waarin precies was aangegeven wat je op de voedselbonnen kon kopen.








Maar ook modernere kookboeken met herinneringen vind ik terug als ik de boekenplant doorsnuffel. Zoals een kookboek wat ik tijdens onze rondreis in Schotland heb gekocht. Daarin staan zulke heerlijke recepten. Zoals de appel/bramentaart: 

SEASONAL RECIPES

1. Bramble & Apple pie

Delicious apple & bramble pieIngredients
Sweet pastry:
125g cold butter cut into small pieces
50g caster sugar
25g plain flour
1 egg
for the pie:450 g apples peeled and cut into chunks
50g caster sugar
handful of brambles
zest of a lemon

Method
Make the pastry, by putting the sugar and butter into a food processor and whizzing for about 3 minutes to just combine.
Add the flour and whiz again for a minute then scrape down the sides and whiz again for another minute until a crumb like appearance forms.
Add the egg and whiz until it forms a ball of pastry. But stop as soon as it does!
Dust your work surface with flour and roll out ¾ of the dough, then line a 21cm round pie dish a removable base.
Place in the fridge  to rest for half an hour.
Set the oven to gas 7, 220oC.
Mix the cut pieces of apple with the brambles, sugar and lemon zest. Then place in the rested pie dish.
Make sure it is full up to just below the rim of the dish, adding more brambles if necessary.
Roll out the remaining pastry to a circle to fit over the top, and pinch the edges to make sure it is stuck firmly to the original pastry sides.
Brush the top with some milk and sprinkle on a little sugar. 
Bake in the oven for 10 minutes then reduce to gas 5, 190oC for another half hour until the pastry is cooked.
Delicious hot with cream or ice-cream.

En zo heb ik nog een hele stapel boeken met herinneringen. En zo tegen de tijd dan de feestdagen er weer aankomen is het heerlijk daarin te snuffelen.

Een van de Yummi kookboeken is het Chocoladeboek. Alleen maar recenten waar chocolade in verwerkt wordt. Heel slecht voor de lijn maar heerlijk om in de kijken (en dat mag nietwaar?).

Ik zal jullie niet verleiden met een recept uit dat boek . Wil ik echt niet op mijn geweten hebben.

Ik ga alle boeken eens op mijn gemak doorsnuffelen en wie weet kom ik wel heel leuke recepten tegen. Zoals uit het boek "oud en nieuw" waarin oude recepten staan met een nieuwe (modeerne) variant. Zoals traditionele stampot  boerenkool met worst en boerenkool met paddestoelen en casewnoten......

Zou daar belangstelling voor zijn?
In ieder geval, wat je ook kookt:  eet smakelijk.....

1 opmerking:

Chris zei

Leuk, zo'n heel oud kookboek. Ik heb nog steeds het boek van Corretje Wannee (weet niet of ik het goed schrijf) van mijn moeder. Bijzonder dat je er krantenknipsels in vond, dat maakt het helemaal speciaal. Dat ene knipsel is uit mijn geboortejaar, haha!
Best goed om al die boeken eens uit te zoeken. succes er mee en een fijn weekend.

Er is een fout opgetreden in dit gadget