Welkom

WELKOM op mijn blog.

Ik hoop dat je met veel plezier zult volgen wat er zoal rondom THE5OAKS te beleven valt.


Over de bewoners: HARRY , maatje van Yvon, opa van Nanne en Noud en YVON, (alweer bijna 20 jaar onafscheidelijk) maatje van Harry, moeder van Robbert en Yvonne, oma van Nanne en Noud. Over Jonze labradorvriend Binq, die alweer 2 jaar ons leven deelt. Over de andere dieren die er waren staan nog veel leuke verhaaltjes te lezen.

Ik schrijf over onze belevenissen, de verbouwing, de leuke en minder leuke dingen die op ons dagelijks pad komen. Over dat het heerlijk wonen is op het Overijsselse platteland.

En natuurlijk maak je me heel erg blij met je reactie!

Groetjes Yvon

dinsdag 25 oktober 2011

Koop een betere Wereld

DOE MEE AAN DE FAIRTRADEWEEK 2011
De Fairtrade Week vindt plaats van 27 oktober tot en met 6 november 2011. Het doel van de Fairtrade Week is het bieden van een platform voor een ieder die Fairtrade een warm hart toedraagt: bedrijven, retail, gemeentes, onderwijsinstellingen, consumenten, etc.!
 Iedereen kan in actie komen tijdens deze landelijke campagneweek om de verkoop cq het gebruik van Fairtrade producten te stimuleren. Stichting Max Havelaar zal hiervoor tijdens de Fairtrade Week o.a. een uitgebreide landelijke radio- en PR-campagne voeren.

Fairtrade doet meer dan er voor zorgen dat de producenten een eerlijke prijs krijgen. Van het geld dat daarmee wordt verdient worden er veel verschillende projecten gestart.  Hieronder het verhaal van Marcia May.

Lees de ervaring van Marcia May.jpgMarcia May, studente in Zuid-Afrika

“ Ik had nooit gedacht dat ik mijn droom om te studeren kon vervullen”
Fairhills beurs
In 2008 introduceerde de Fairhills Association, die de Fairtrade ontwikkelingspremie beheert, een studiebeurs voor 2 studenten. Inmiddels maken 11 talentvolle jongeren er gebruik van. Alhoewel basisonderwijs en middelbaar onderwijs nu gratis zijn in de regio, wil Fairhills jongeren ook toegang geven tot hoger onderwijs om ze meer carrièremogelijkheden te geven.

Fairtrade maakt studeren mogelijk
Ik ben 20 jaar en woon op Lorraine,  een van de wijnboerderijen van Du Toitskloof. Ik leef er in een huis met 3 kamers, samen met mijn vader, moeder, zoontje en met mijn nicht en haar dochtertje.
Ik studeer Human Resource Management aan het Boland College in Worcester. Na mijn afstuderen wil ik graag in de wijnindustrie werken. Het zou helemaal mooi zijn als ik zou kunnen werken voor Fairhills omdat ik graag iets terug wil doen. Als Fairhills er niet was geweest dan zou ik nu niet kunnen studeren, want mijn ouders kunnen deze studie niet betalen.

Iets terugdoen
Ik studeer heel hard om een goede baan te krijgen. Ik wil niet dat mijn ouders later zeggen dat ik niets voor ze heb gedaan. Ik wil dat ze trots op me zijn en over me opscheppen. Op een wijnboerderij werken is zwaar. Mijn ouders werkten in de hete zon en stromende regen om mij naar school te kunnen laten gaan.

Door Fairtrade kan Fairhills haar goede werk voortzetten en kunnen nog meer jongeren van wijnboerderijen gaan studeren. Ik ben er trots op dat ik een beursstudent van Fairhills ben.

 
Wij kunnen helpen door zoveel mogelijk fairtrade producten te kopen. Naast wereldwinkels verkopen inmiddels ook heel veel supermarkten (AlbertHeyn, Plus, Lidle etc.)  veel produkten met het fairtrade-logo. Banenen, koffie, suiker, thee, fruit etc. Het enige wat wij hoeven te doen is een eerlijke prijs te betalen voor een eerlijk produkt. En natuurlijk zijn die produkten iets duurder dan de "ewone" produkten. Misschien dan maar iets minder kopen maar zeker weten dat de koffiebonen die gebruikt zijn voor jouw kopje koffie afkomstig zijn van een plantage waar de boer een eerlijke prijs heeft gekregen en daardoor een beter leven voor hemzelf en zijn gezin heeft.
Meer informatie kun je vinden op de site van Fairtrade.

1 opmerking:

Makkie zei

Ik probeer altijd zoveel mogelijk fair trade te kopen maar ik ga er nog beter op letten!
Fijne dag!
Hartelijks

Er is een fout opgetreden in dit gadget