Welkom

WELKOM op mijn blog.

Ik hoop dat je met veel plezier zult volgen wat er zoal rondom THE5OAKS te beleven valt.


Over de bewoners: HARRY , maatje van Yvon, opa van Nanne en Noud en YVON, (alweer bijna 20 jaar onafscheidelijk) maatje van Harry, moeder van Robbert en Yvonne, oma van Nanne en Noud. Over Jonze labradorvriend Binq, die alweer 2 jaar ons leven deelt. Over de andere dieren die er waren staan nog veel leuke verhaaltjes te lezen.

Ik schrijf over onze belevenissen, de verbouwing, de leuke en minder leuke dingen die op ons dagelijks pad komen. Over dat het heerlijk wonen is op het Overijsselse platteland.

En natuurlijk maak je me heel erg blij met je reactie!

Groetjes Yvon

vrijdag 23 december 2011

Kerstherinneringen

Tja, dat krijg je als je een dagje ouder wordt..... steeds meer herinneringen aan "vroeger". Als ik naar de overdaad kijk die ons in deze tijd wordt voorgeschoteld dan krijg ik soms haast heimwee naar de tijd toen ik jong was. We hadden een bovenhuis met kamer en-suite. Dat betekent dat de voor- en achterkamer waren gescheiden door schuifdeuren. Je weet wel van die mooie hoge glas-in-lood deuren.
We woonden 's winters in de achterkamer . In twee kamers wonen was te duur omdat er dan twee kachels gestookt moesten worden. De hele winter in een kamertje van 3,5 x 4 meter. Daar stond de kachel, de eethoek, een divan en het bureau van mijn vader. Normaal stond dat ik een apart kamertje maar 's winters werd het bureau in de woonkamer gezet (ook weer vanwege de kou). Voor de kerstboom was geen plek. Die werd achter de suitedeuren in de voorkamer gezet. Overdag kon je hem dan zien, door de glazen deuren heen. Maar 's avonds werden voor de suitedeuren dikke gordijnen dichtgetrokken. 
Mijn moeder versierde de kerstboom toen al door er ook kerstkransjes in te hangen. Van die lekkere chocolade kransjes maar ook van die gevulde, met  gekleurde spikkeltjes erop. Het was de bedoeling dat zo tegen de kerst we af en toe een kransje uit de boom mochten kiezen. Maar mijn zus en ik waren veel slimmer dan mijn moeder. 's Avonds, als die dikke gordijnen dan dicht waren kropen wij erachter. Schoven heel stiekem de schuifdeuren een stukje open en snaaiden de kransjes uit de boom.
In de kerstboom zaten nog geen electrische lichtjes maar echte kaarsjes. Dus die werden alleen op kerstavond aangestoken. Vanwege het brandgevaar stond er altijd een emmer water met een spons naast de kerstboom. En als een kaarsje te ver was opgebrand werd die gedoofd met behulp van de natte spons. Oh wat vond ik het jammer als het laatste kaarsjes was gedoofd. Dan was het tijd voor warme chocolademelk. Niet uit een pak maar zelf gemaakt. We mochten dan de cacao in een beker doen, suiker erbij. een beetje warm water, roeren en als het een pakje was geworden warme melk erbij. En dan stijf geklopte slagroom erop. We kregen er dan een lekker grote kerstkoek bij en mijn vader las een kerstverhaal voor. Wat was het knus en gezellig. Met z'n viertjes in die kleine kamer. 
En dan op kerstmorgen aten we een lekker kerstontbijt dat altijd door mijn verder werd verzorgd. Hij had dan kerstbrood gebakken. Er was een lekker zacht gekookt eitje. En door het hele huis rook je de geur van kerst. Dennegroen, kerstbrood..... Heerlijk. Voor kerst kregen we als kind altijd nieuwe kleren en alleen al mooie nieuwe kleren aandoen was al een feest. En dan met elkaar naar de kerk...... Heerlijk van de ouderwetse kerstliederen zingen. De rest van de dagen deden we leuke dingen. Als het mooi weer was reden we naar het strand en gingen we een heerlijke strandwandeling maken. Uitwaaien. Of, als het slecht weer was spelletjes doen met elkaar. Er kwam dan altijd een grote kom doppinda's op tafel te staan. Niks geen woonboulevard, kerstcircus of musicals.... Geen uitgebreide kerstdinners. Nee.. wij aten stoofpeertjes, rode kool en draadjesvlees en als toetje chocolade en vanillevla en ohhhhh wat gezellig, kaarsen op de eettafel en de lichten gingen dan uit. 
Ach ja.... die goede oude tijd.... Eén ding staat vast. Het kerstfeest ging over waar het om moest gaan..... 



2 opmerkingen:

Bianca zei

Wat een heerlijke herinnering. Ja, ook ik heb de neiging om terug te denken aan toen. Toen alles nog veel makkelijker was, rustiger ook. Dat je blij was met simpele dingen. Al ben ik nog wat jonger dan jij, ook ik ga steeds vaker aan zulke dingen denken. Niet alleen met kerst, maar met allerlei dingen. Natuurlijk zijn er ook veel dingen die fijner zijn geworden (centrale verwarming overal in huis, voor een koukleum als ik ERG fijn! Geen rijp op de wollen deken smorgens vroeg...) en ik zou ook voor geen geld in de wereld meer terug gaan naar die tijd.
Maar mooie herinneringen gaan een leven lang mee.
Fijne feestdagen!

Johanna Zweden zei

Ja herinneringen, ze blijven mooi, om op terug te kijken

Dank je wel voor je lieve kaart,

Wij wensen jullie hele fijne feestdagen toe, en een gezond en liefdevol en veel inspiratie voor 2012

Groetjes Joke

Er is een fout opgetreden in dit gadget