Welkom

WELKOM op mijn blog.

Ik hoop dat je met veel plezier zult volgen wat er zoal rondom THE5OAKS te beleven valt.


Over de bewoners: HARRY , maatje van Yvon, opa van Nanne en Noud en YVON, (alweer bijna 20 jaar onafscheidelijk) maatje van Harry, moeder van Robbert en Yvonne, oma van Nanne en Noud. Over Jonze labradorvriend Binq, die alweer 2 jaar ons leven deelt. Over de andere dieren die er waren staan nog veel leuke verhaaltjes te lezen.

Ik schrijf over onze belevenissen, de verbouwing, de leuke en minder leuke dingen die op ons dagelijks pad komen. Over dat het heerlijk wonen is op het Overijsselse platteland.

En natuurlijk maak je me heel erg blij met je reactie!

Groetjes Yvon

donderdag 29 december 2011

Knieperties

De eerste keer dat ik knieperties proefde was bij was bij mijn buurvrouw, 40 jaar geleden toen ik in de buurtschap Oud-Bergentheim was komen wonen.Knieperties bakken is een oude traditie die in het oosten van het land tegen het eind van het jaar plaats vindt.Je heb een kniepertiesijzer nodig waarin de wafeltjes worden gebakken. Het beslag is dun, ongeveer de dikte van volle yogurt.
Er zijn veel verschillende recepten in omloop. Ik heb verschillende recepten geprobeerd maar toch zijn de knieperties, gebakken volgens het recept van mijn buurvrouw  het lekkerste. Daarom gebruik ik  nog steeds het recept dat ik veertig jaar geleden van haar heb gekregen.

En vanmiddag heb ik gezellig de hele middag met een kennis knieperties gebakken. Het is een geduld werkje. Van 1 tot vijf hebben we gebakken. Gezellig aan de keukentafel. En tussendoor moesten we natuurlijk af en toe proeven of ze wel lekker werden. En natuurlijk hoort aar de spuitbus slagroom bij.
 Aan het einde van de middag hadden we er bijna 150 gebakken. Een flinke voorraad dus. Maar we weten uit ervaring dat als bezoek merkt dat je zelf gebakken knieperties hebt, de voorraad als sneeuw voor de zon verdwijnt.....
Platte knieperties worden gegeten tijdens oudejaarsavond. En de rolletjes pas na nieuwjaar. De gedachte erachter is dat in december het jaar zich al heeft ontvouwen en het nieuwe jaar zich nog moet uitrollen.

De knieperties worden gebakken in het ijzer en als ze klaar zijn snel met behulp van een stok (hoe dikker, hoe groter het rolletje wordt) snel opgerold. Je moet wel vuurvaste vingers hebben want de wafel is gloeiend heet als hij uit het ijzer komt. Het lekkerste zijn ze als je het rolletje vol spuit met slagroom. Dus hoe dikker het rolletje, des te meer slagroom je er in kunt spuiten. Mmmmmmm..... veel te lekker. 
Het recept:
600 gram bloem
250 gram margarine (of roomboter)
350 gram witte basterd suiker
3 eieren
kaneel
vanillesuiker
700 cc lauw water

Je smelt de boter zachtjes in een flinke pan, doe er de bloem, de suiker , de eieren en de vanillesuiker in en voeg langzaam het lauwe water toe. Roer net zolang tot je een glad beslag heb. Doe er de kaneel bij en blijf nog doorroeren. 
Verwarm het ijzer voor. (Vet het voor gebruik eventueel 1 keer in met wat olie) Gebruik een kleine juslepel om het beslag op het ijzer te gieten. Na ongeveer 2 minuten is het eerste kniepertie klaar. Haal het uit het ijzer (gebruik een vork of spatel om het te verwijderen. Leg het op de plank en rol het kniepertje zo snel als je kunt rond de stok. Even goed aandrukken. Doe nieuw beslag in het ijzer ... Haal de stok uit het rolletje en leg dat op keukenrol om af te koelen. Zorg dat er een zeil op de tafel ligt en zet het ijzer op een houten plank. Houd kleine kinderen op afstand want het ijzer is ontzettend heet. Ik gebruik altijd een oude theedoek om het ijzer aan te drukken. 
EN...... BAKKEN MAAR!







3 opmerkingen:

Bianca zei

Getverdemme wat lekker!! En alhoewel ik ook redelijk aan de oostkant van het land woon, had ik hier nog nooit van gehoord. Maar joh, wat ziet dat er lekker uit.... hmmmmmmm Lekkerder ook dan oliebollen, ben ik niet zo gek op.
Zal es kijken voor zo'n wafelijzer, want ik wil dat wel es proberen. En ik weet zeker dat Henk (mijn man) zo ook graag zou proeven met lekkere verse slagroom.....
Fijn uiteinde dan maar, geniet van je Knieperties en laten we es kijken hoe het nieuwe jaar zich ontrolt.....

Floor zei

Heel vreemd.... er staat een stukje goed op je blog, daarna een heel stuk van wat je geschreven hebt daar staan alle letters in een hele lange rij onder elkaar!
Niet te lezen dus. Misschien is het niet bij iedereen zo?
Maar ik weet dat de kniepertjes lekker zijn, vooral met slagroom natuurlijk.
Een fijne jaarwisseling gewenst!
Groetjes,
Floor

Johanna Zweden zei

Alvast een heel goed uiteinden en een heel goed begin voor 2012, met veel liefde geluk en gezondheid en creativiteit

Gr Joke

Er is een fout opgetreden in dit gadget