Welkom

WELKOM op mijn blog.

Ik hoop dat je met veel plezier zult volgen wat er zoal rondom THE5OAKS te beleven valt.


Over de bewoners: HARRY , maatje van Yvon, opa van Nanne en Noud en YVON, (alweer bijna 20 jaar onafscheidelijk) maatje van Harry, moeder van Robbert en Yvonne, oma van Nanne en Noud. Over Jonze labradorvriend Binq, die alweer 2 jaar ons leven deelt. Over de andere dieren die er waren staan nog veel leuke verhaaltjes te lezen.

Ik schrijf over onze belevenissen, de verbouwing, de leuke en minder leuke dingen die op ons dagelijks pad komen. Over dat het heerlijk wonen is op het Overijsselse platteland.

En natuurlijk maak je me heel erg blij met je reactie!

Groetjes Yvon

zaterdag 10 december 2011

Warm en knus....


Als ik het woord "houtkachel" hoor dan denk ik aan Knus, gezellig, warm, behagelijk. En bij het plannen van de uitbouw was mijn grootste wens: een houtkachel en een grote boekenkast. De houtkachel staat boven aan het prioriteitenlijstje en de boekenkast helemaal onderaan. Niet omdat die niet belangrijk is maar er zijn andere zaken die ik liever eerst heb. Zoals de bestrating rond de  nieuwe aanbouw. Een nieuwe (lees: grote) eettafel. De kastenwand in wat eerst de keuken was etc.
Maar de houtkachel stond met stip bovenaan. En  die kan ik nu van het lijstje strepen. 
We zijn best een hele tijd op zoek geweest naar een geschikte kachel. Hebben veel onderzoek gedaan naar hoeveel capaciteit een kachel moet hebben. Niet te weinig en vooral ook niet te veel. Het verhaal dat als je een kachel hebt met te grote capaciteit dat je hem dan wel minder hard kunt stoken is een sprookje. Dat is heel onrendabel en in de praktijk werkt het niet. Dus goed weten wat nodig is. Hoe goed is de ruimte geïsoleerd. Hoeveel m2 moet je stoken. Is de kachel hoofd- of bijverwarming. Dus de kachels die ik mooi vond en in eerste instantie had uitgezocht bleken toch teveel capaciteit te hebben. De zoektocht kon opnieuw beginnen.
Inmiddels hadden we het er over gehad dat je wel een nieuwe kachel kunt kopen maar stel dat hij uiteindelijk toch een te kleine capaciteit heeft? Dat een grotere toch beter was geweest?  En een kachel met grote capaciteit is altijd duurder dan een met een middelmatige capaciteit. Als je die dan wilt inruilen zal dat best een financiële  tegenvaller betekenen.  Dus de plannen omgegooid en op zoek naar een goede gebruikte houtkachel. Pfff. en dat valt niet mee. Want ik heb zo wel mijn voorkeur voor wat voor merk of model ik wil.
En toen kwam ik een advertentie op marktplaats tegen van Brocanteommelanden
Mooi dicht bij ons in de buurt en zo te zien een flink aantal gebruikte houtkachels op voorraad. 
Dus donderdagmiddag zijn we gaan kijken. De eigenaar koopt gebruikte kachels in en reist daarvoor een aantal keren per jaar (voornamelijk) de scandinavische landen af. Veel kachels zijn dan ook van Deense makelij. Hij restaureert ze, repareert ze. En ook plaatsing is mogelijk. 
 Niets geen mooie showroom met een koffiecorner. Nee, midden op het Sallandse platteland staat een schuurtje waarin hij tussen den 60 en 80 kachels heeft staan en ook de reparaties uitvoert. 
Maar..... daar staat tegenover dat het iemand is die al 30 jaar "in de kachels" zit. Dus we keken door de entourage heen en gingen af op kennis en klantvriendelijkheid. Nou en die was groot en daar gaat het toch om nietwaar?
En tussen al die kachels stonden er een stuk of drie die ik wel mooi vond. Wat ik niet zo geweldig vind is een kachel met een ronde bovenkant. Ik wilde kraag een platte kachel. Een beetje stoere kachel. En die hebben we dus gevonden voor een redelijke prijs. Helemaal gelukkig dus want dat stukje van mijn droom komt nu uit. Er was niet veel ruimte om een goede foto te kunnen maken maar hier onze houtkachel. Het is een kachel van Deense makelij van het merk Judepejsen en heeft een capaciteit van 10-12 Kw. 





Geen opmerkingen:

Er is een fout opgetreden in dit gadget