Welkom

WELKOM op mijn blog.

Ik hoop dat je met veel plezier zult volgen wat er zoal rondom THE5OAKS te beleven valt.


Over de bewoners: HARRY , maatje van Yvon, opa van Nanne en Noud en YVON, (alweer bijna 20 jaar onafscheidelijk) maatje van Harry, moeder van Robbert en Yvonne, oma van Nanne en Noud. Over Jonze labradorvriend Binq, die alweer 2 jaar ons leven deelt. Over de andere dieren die er waren staan nog veel leuke verhaaltjes te lezen.

Ik schrijf over onze belevenissen, de verbouwing, de leuke en minder leuke dingen die op ons dagelijks pad komen. Over dat het heerlijk wonen is op het Overijsselse platteland.

En natuurlijk maak je me heel erg blij met je reactie!

Groetjes Yvon

dinsdag 13 maart 2012

Assertiviteit geeft je kracht!

 Het overgrote deel van de mensen  niet assertief of weinig assertief.

Ook wordt assertiviteit vaak gerelateerd aan agressief of egoïstisch. Maar dat is niet zo. Assertiviteit zit tussen agressiviteit en passiviteit in.
Agressiviteit is opkomen voor jezelf en daarbij over de grenzen van een ander heen gaan.
Passiviteit is helemaal niet opkomen voor jezelf en anderen over je grenzen heen laten walsen.
Assertiviteit is:
Opkomen voor jezelf zonder over de grenzen van de ander heen te gaan.

Je hebt globaal genomen twee vormen van assertiviteit: actief assertief en passief assertief.

Actief assertief kan inderdaad wel eens agressief of ontactisch overkomen, maar hoogstwaarschijnlijk past de passief assertieve variant wel bij jou.

Deze variant houdt namelijk niet in dat je overal nee op hoeft te antwoorden. Je kunt nog steeds veel dingen voor anderen doen. Naar mijn mening is het hierbij echter belangrijk om te letten op de volgende punten:
Wil ik het wel doen? Wat zegt mijn hart?
Heeft de ander echt acute hulp nodig of vergaat de wereld niet wanneer ik een keer nee zeg?
Is geven en nemen in balans?
Waar leg jij je grensen?
Het eerste punt:
Het zal je verbazen dat er dan nog genoeg momenten overblijven dat je een ander wel helpt. Dit omdat het in je natuur zit. Maar dan doe je het tenminste wel vanuit je hart. Je voelt je blij en gelukkig en een warme gloed van binnen wanneer je vanuit je hart anderen helpt.

Het tweede punt:
Er zullen zich ook momenten voordoen wanneer je echt even ergens geen zin in hebt maar dat je het wel moet doen. Een groot voorbeeld: Iemand is gestopt met ademen, stinkt gigantisch uit te mond, maar jij bent de enige in de buurt die hem kan redden. .. ach ja je kunt zelf nog wel genoeg andere voorbeelden bedenken..

Geven en nemen in balans.
Je kunt wel je hele leven blijven geven (al dan niet in overeenstemming met je hart), maar wanneer je nooit een keertje neemt of de kans krijgt om te nemen, dan raak je uit balans.. Dat houd je niet vol. Het is natuurlijk dat geven in nemen in balans zijn.

Grenzen.
Jij bent de enige die voor zichzelf zijn of haar grenzen kan bepalen. Dat kunnen anderen niet voor je doen. Helaas is helderziendheid niet voor iedereen weggelegd. Dus wanneer jij je grens niet aangeeft zal de ander ook niet weten waar de grens ligt. Ze kunnen niet ruiken dat je iets eigenlijk niet wilt. Dit zul je dus zelf aan moeten geven..

Dit was dus even een spoedcursus Assertiviteit (hahaha), maar ik moet zeggen dat ik er jaren over heb gedaan om het me eigen te maken. Ik was altijd bang dat anderen me niet aardig meer zouden vinden als ik steeds maar nee zei... Ik moet je zeggen dat het juist andersom is. Door eerlijk en open mijn grenzen aan te geven heb ik gemerkt dat mensen dit juist prettig vinden. Je bent gewoon duidelijk (op een vriendelijke manier of course). Mensen houden van duidelijkheid.

Ze weten nu wat ze aan me hebben en gaan minder over m'n grenzen heen. En doen ze dat toch? Dan ben ik degene die bepaalt dat dit mensen zijn die ik niet meer in mijn leven wil.

Kom op voor jezelf (anderen zullen dat niet voor je doen). Oefen met assertief zijn. Volg je hart!!

2 opmerkingen:

Johanna Zweden zei

Ben het er helemaal mee eens
Fijne avond gr joke

Marianne zei

Ben het er ook helemaal mee eens
Groet Marianne

Er is een fout opgetreden in dit gadget