Welkom

WELKOM op mijn blog.

Ik hoop dat je met veel plezier zult volgen wat er zoal rondom THE5OAKS te beleven valt.


Over de bewoners: HARRY , maatje van Yvon, opa van Nanne en Noud en YVON, (alweer bijna 20 jaar onafscheidelijk) maatje van Harry, moeder van Robbert en Yvonne, oma van Nanne en Noud. Over Jonze labradorvriend Binq, die alweer 2 jaar ons leven deelt. Over de andere dieren die er waren staan nog veel leuke verhaaltjes te lezen.

Ik schrijf over onze belevenissen, de verbouwing, de leuke en minder leuke dingen die op ons dagelijks pad komen. Over dat het heerlijk wonen is op het Overijsselse platteland.

En natuurlijk maak je me heel erg blij met je reactie!

Groetjes Yvon

zaterdag 2 juni 2012

varkentjes




Wat zijn ze toch lief. Die kleine roze biggetjes.

 Helaas krijgen de meeste biggetjes nou niet bepaald een fijn leven. De meesten groeien op in grote stallen. De enige keer dat ze buiten komen is als ze van de stal in de vrachtwagen worden gedreven om naar het slachthuis te gaan. En dan hebben we nog maar niet over de omstandigheden waaronder ze zijn opgegroeid. Niks lekker wroeten in de modder, nee.... een betonnen vloer.
Niks lekker liggen in het stro.... nee, een betonnen vloer. Ruimte? Met veel geluk net genoeg om te liggen. Varkens zijn heel slimme dieren en dat opgesloten zijn in een veel te kleine ruimte lijdt tot grote stress. En omdat er met zoveel varkens in een stal grote kans op allerlei ziekten ontstaat worden ze volgespoten met antibiotica om het nog maar helemaal niet te hebben over de middelen die ze krijgen toegediend om sneller te groeien.
Ik eet dus geen vlees meer van dieren die op die manier zijn gefokt. Nee.... voor mij geen vlees van plofkippen, megastalvarkens etc.


 En het kan ook anders. En ook dat is een manier waarop dieren fokken rendabel is.


Kijk maar. Tijdens een vakantie in Denemarken reden we langs een groot weiland. En wat we daar zagen was geweldig.  Zo hoort een varken te leven. Lekker in de buitenlucht. Lekker in het stro liggen en in de  modder wroeten. Dus als het daar kan waarom dan niet hier? Geniet maar even mee van de mooie plaatjes.







5 opmerkingen:

Ineke Hulzebos zei

Wat een vrijheid, op de boerderij van mijn vader was het ook zo, lekker in de modder wroeten. Later werd het allemaal anders, maar toen hadden we geen boerderij meer :(
Fijne zondag

Chris zei

Heerlijk gezicht, die wroetende varkens. Ja, zo hoort het eigenlijk. Grappig, die halfronde 'stalletjes'.

Ingrid zei

Gelukkig kan het in Nederland ook.
Deze varkens zijn dag en nacht, zomer en winter buiten. Zie: http://www.grasburger.nl/

Groetjes Ingrid.

yvon zei

Bedankt voor de site Ingrid. Heb gelijk mijn stem gegeven.

Floor zei

Daarom eet ik ook al jaren geen vlees eb kip meer!
Groetjes,
Floor

Er is een fout opgetreden in dit gadget