Welkom

WELKOM op mijn blog.

Ik hoop dat je met veel plezier zult volgen wat er zoal rondom THE5OAKS te beleven valt.


Over de bewoners: HARRY , maatje van Yvon, opa van Nanne en Noud en YVON, (alweer bijna 20 jaar onafscheidelijk) maatje van Harry, moeder van Robbert en Yvonne, oma van Nanne en Noud. Over Jonze labradorvriend Binq, die alweer 2 jaar ons leven deelt. Over de andere dieren die er waren staan nog veel leuke verhaaltjes te lezen.

Ik schrijf over onze belevenissen, de verbouwing, de leuke en minder leuke dingen die op ons dagelijks pad komen. Over dat het heerlijk wonen is op het Overijsselse platteland.

En natuurlijk maak je me heel erg blij met je reactie!

Groetjes Yvon

zondag 14 oktober 2012

Bezig zijn....

Alhoewel ik nog steeds flink in de lappenmand zit probeer ik toch bezig te blijven. En dus maar iets nieuws uitgeprobeerd. Het tumblin blok leek me altijd een uitdaging.
Naar ik wilde er een extra dimensie aan geven.
En dus ben ik aan het tekenen geslagen. En het eerste proefblok was al snel gemaakt.

 Wat heb je allemaal nodig.

 Stoffen uitzoeken. Voor elk blok heb je drie stofjes nodig. Een lichte kleur, een midden kleur en een donkere kleur. Je kunt van een kleur drie verschillende tinten nemen of drie verschillende stoffen waarvan één licht, één middel en één donker van kleur is.
 Ik heb gekozen voor blokken die ongeveer 15 cm groot worden.
Ik ben begonnen met 1 strook te snijden van de lengte van een FQ van 2,5 inch breed.
Ik heb uit de strook 2 driehoeken van 60 graden gesneden. Je hebt van elke kleur 2 driehoekjes nodig. De rest van de strook snijd je in twee stroken van 1 1/4 inch voor de randen.


Een driehoek snijden van 60 graden

 Ook de tweede zijde zo snijden

 Je hebt dan een gelijkebenige driiehoek waarvan elke hoek 60 graden is.

De driehoek bijsnijden op een hoogte van 2 1/4 inch



Leg de 60 graden lijn langs één zijde om nauwkeurig te kunnen snijden


De resterende stroken moeten 1 1/4 inch breed zijn

Je sorteert de stroken en driehoekjes op kleur.

Wil je de hele instructie zien dan kun je die zien in MIJN ALBUM . 
Onder de foto's staat de uitleg.
En als je dan  lekker doorgaat heb je er zo een aantal meer:


En zo komt het blok er dan uit te zien..... 
Door de plek van de verschillende kleuren krijg je een echt 3D effect.....


Nog een laatste tip: Maak alle blokken gelijk wat betreft de korte stroken en de lange stroken. Dat is bij heet in elkaar naaien gemakkelijk. En bij het in elkaar naaien alle donkere kanten, lichte kanten en midden gekleurde kanten dezelfde kant op laten staan. Zo krijg je lichte en schaduwkanten. 

De lange stukjes van de stroken die je over houdt niet weggooien maar bewaren voor een eventuele rand om de quilt.

veel succes

3 opmerkingen:

Chris zei

Hartstikke leuk Yvon en een duidelijke uitleg. Je hebt er goeie stofjes voor uitgezocht. Ik hoop dat ze je helpen om uit die lappenmand te komen. In ieder geval ben je creatief bezig, dat helpt! Dagdag, liefs van mij.

Ineke Hulzebos zei

Prachtige blokken en wat duidelijk uitgelegd.
Van harte beterschap

Floor zei

Wat een prachtig blokje is dat!
Je kijkt er helemaal in, dat is erg mooi.
Lijkt me wel veel werk dat snijden met een lineaal.
Zelf maak ik altijd plastic mallen en dan hup met een potlood er om heen en knippen.
Maar ieder doet zijn eigen manier en wat je het prettigst vindt.
Hoop dat de lappenmand voor jou weer snel verledentijd is.
Groetjes,
Floor

Er is een fout opgetreden in dit gadget