Welkom

WELKOM op mijn blog.

Ik hoop dat je met veel plezier zult volgen wat er zoal rondom THE5OAKS te beleven valt.


Over de bewoners: HARRY , maatje van Yvon, opa van Nanne en Noud en YVON, (alweer bijna 20 jaar onafscheidelijk) maatje van Harry, moeder van Robbert en Yvonne, oma van Nanne en Noud. Over Jonze labradorvriend Binq, die alweer 2 jaar ons leven deelt. Over de andere dieren die er waren staan nog veel leuke verhaaltjes te lezen.

Ik schrijf over onze belevenissen, de verbouwing, de leuke en minder leuke dingen die op ons dagelijks pad komen. Over dat het heerlijk wonen is op het Overijsselse platteland.

En natuurlijk maak je me heel erg blij met je reactie!

Groetjes Yvon

dinsdag 25 februari 2014

Wat betekenen die cijfertjes


Ik weet niet hoe jullie dat doen maar als ik boodschappen doe dan kijk ik toch meestal wel op het etiket waar het vandaan komt en wat er in zit.  Bij groente en fruit staat het soms er boven maar bij los fruit wordt het al wat moeilijker. Maar...... steeds vaker zit er op een fruit (in dit geval een ) appel een klein stickertje die nuttige informatie bevat.Het vertelt je of ze conventioneel geteeld zijn , of zijn biologisch , of dat ze genetisch zijn gemodificeerd. Dat is belangrijke informatie , als we bedenken dat 7 op de 10 items in de supermarkt  genetisch gemodificeerde ingrediënten bevatten.

De kleine sticker wordt genoemd PLU- code die staat voor Price Look Up Code . Deze codes zijn in gebruik sinds 1990 , en er zijn meer dan 1300 universele PLU codes toegewezen . Maar ze volgen enkele algemene richtlijnen , hier zijn ze:

4 cijfers en beginnend met een 3 of een 4 : opbrengst wordt conventioneel geteeld .
 Dit betekent dat bij de teelt van deze producten kunstmest is gebruikt en dat ze zijn bespoten met bestrijdingsmiddelen en  pesticiden .
5 cijfers en beginnen met een 8 : de teelt  was genetisch gemanipuleerde of genetisch gemodificeerd .
 Dit betekent dat de producten werden genetisch gemanipuleerde zijn om  groter of sneller te groeien om zo een grotere oogst te hebben. Onnodig te zeggen dat  dit proces nadelig is voor de kwaliteit, en schadelijk voor de gezondheid .
5 - cijfers en beginnen met een 9 : opbrengst is volledig biologisch gehouden .
Dit zijn producten die niet zijn behandeld met chemicaliën en die niet genetisch gemanipuleerd  zijn. Dit zijn de veiligste producten die er zijn.

Dus sinds ik ontdekte wat de codes betekenen  kan ik zien wat voor fruit (appels) ik koop.Ik weet niet of jullie dit ook al weten en daar  wil ik dit met jullie delen.

Om het code gebruik te illustreren , hier is een voorbeeld :

3440 : conventioneel geteelde Granaatappel
83440 : Genetisch gemodificeerde ( GGO) Pomegranate
93440 : Biologisch geteelde Granaatappel
Zoals u kunt zien , de laatste vier nummer zijn hetzelfde in alle drie codes . De laatste vier nummers verwijzen naar wat voor soort fruit of groente is .

Dus.....  als het begint met een 8 , niet kopen want het is geen natuurlijk product maar er is door de mens mee gesold. Hun voedingswaarde is veranderd en verminderd.

Probeer zoveel mogelijk biologische producten te gebruiken. . Maar omdat dit niet altijd kan is het goed te weten dat het ene product beter in staat is  chemische stoffen en pesticiden te absorberen dan het andere Wil je zo'n product toch gebruiken dan kun je indien mogelijk beter de biologische variant kopen of een alternatief zoeken. Deze  foute producten worden ook wel de " vuile twaalf " , en zijn :

selderij
perziken
aardbeien
appels
bosbessen
nectarines
Zoete paprika
Spinazie , boerenkool en boerenkool
kersen
aardappelen
druiven
sla
Bij het kopen van die product , probeer  om ze biologisch te krijgen.

Aan de andere kant, er zijn ook 15 produceren die worden beschouwd als de " schoonste " en die kun je ook gebruiken al zijn ze conventioneel geteeld :

uien
avocado's
suikermaïs
ananassen
mango's
zoete erwten
asperge
kiwi's
kool
aubergine
zoete meloen
watermeloen
grapefruit
zoete aardappelen
zoete uien
De reden waarom sommige producten  veiliger zijn dan andere om te eten is, dat wanneer ze conventioneel geteelde zijn, deze producten niet  zo veel chemische stoffen en pesticiden absorberen  en dus minder giftige stoffen bevatten dan de "vuile".

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt en dat het de volgende keer dat je gaat boodschappen doen zal helpen.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Dank, ik heb er zeer veel aan, want van die nummertjes wist ik niet. Ik probeer zo veel mogelijk biologisch te kopen, maar soms kun je niet anders dan 'gewoon' krijgen. Jouw lijstje maakt dat ik betere keuzes kan maken. Dank!
Lianne

Floor zei

Wist ik niet van die codes.
Even op mijn peren gekeken, daar staat 503, dus een korter nummer dan dat jij vermeld.
Maar dat zal dan omdat het met een 5 begint ook wel "gewoon" fruit zijn.
De appels hebben nummer 3605, dus begint met een 3, weet jij dan wat dat betekent?
Op mijn andere appels staat: 65-76 MM.... weer wat anders...

Johanna Zweden zei

O dat wist ik niet, maar ik word gek van die stickers, want Angus denkt altijd dat hij het hele huis ermee kan behangen, vind overal stickers, grinnik
Groetjes uit Zweden

Chris zei

Tjonge Yvon, wat een gedoe. Je moet eigenlijk een boekje met al die codes mee hebben naar een winkel, wil je het helemaal 'goed' doen. Ik wist dat ook niet hoor, van die codes. Je hebt me weer wat oplettender gemaakt.

Ineke Hulzebos zei

Daar ga ik nu beter opletten, dank je wel voor je informatie.

Liefs, Ineke

Er is een fout opgetreden in dit gadget